Al heb je hem zelf niet, al ken je niemand die hem heeft, al ben je zelfs nog nooit in de Ikea geweest; de kans is groot dat je ‘de roos van Ikea’ toch kent. Deze afbeelding van een rode roos van één bij één meter veertig – in zijn kenmerkende aluminium lijst – hangt in tienduizenden Nederlandse huishoudens. De roos van Ikea is een fenomeen.

Wat is het geheim van de roos van Ikea? Waarom hebben zoveel mensen hem aan de muur hangen? Wie zijn die mensen? En hoe ziet hun interieur eruit? Fotograaf Robert van der Molen en schrijver Pierre Carrière gingen op pad.
Ze portretteerden 28 rozenbezitters met hun roos, in tekst en beeld. Ze bezochten slaapkamers en woonkamers en belandden in vergaderzalen, een café en zelfs in een toilet. Ze spraken met studentes, echtparen, alleenstaanden en ondernemers. Het leverde een boek op vol prachtige foto’s en bijzondere verhalen.

In de ban van de roos gaat over kunst, kleur, smaak, emotionele waarde en geld. Maar ook over een overleden vriendin, een zware jeugd of een overwonnen levensbedreigende ziekte. Achter elke roos zit een verhaal. Het idee voor het boek – en de vormgeving ervan – kwam van Paul Mulder en Albert Buring van reclamebureau 212 Fahrenheit. Het is nu al het leukste cadeauboek van 2013!

In de ban van de roos

Pierre Carrière

Over de auteur(s)

Pierre Carrière

Meer van deze auteur(s)